Search This Blog

Thursday, April 3, 2014

Najip FC gagal guna kelebihan


Oleh Hasrulraizan

BANDAR SERI BEGAWAN, 2 April – Najip FC gagal memanfaatkan kelebihan dua pemain apabila sekadar seri 2-2 ketika hanya berdepan sembilan pemain Jerudong FC untuk tempoh 25 minit terakhir di Kompleks Sukan Berakas malam tadi. Bahkan Najip FC bernasib baik mencatat keputusan seri selepas ketinggalan 0-2 pada minit ke-56, selepas pemain Jersi 12 Jerudong FC dilayangkan kad kuning kedua dan diarah keluar padang.

Gol Md Bazli Md Said, yang memanfaatkan sepenuhnya lorongan ke depan di antara dua pertahanan Najip FC untuk berlari pantas mengejar dan mengawal bola, meninggalkan Md Hanafizal Helman Hanafiah dan Aleix Asmawi pergi mengejarnya.

Md Bazli kemudiannya menangani cabaran bahu pemain Najip FC Md Azri Zahari dan menendang leret bola ke sudut kanan bawah gawang Najip FC sebelum masuk ke dalam kotak Najip FC, yang melepasi jangkauan penjaga gol Najip FC, Abdul Hafiz Abdul Rahim. Ia memberikan kelegaan buat Jerudong FC selepas mendahului 1-0 hasil dari sepakan percuma Md Faizol Ambotang pada minit ke-23.

 http://mediapermata.brunei-online.com/wp-content/uploads/2014/04/P23_3_20140403.jpg

Pengadil dan penolongnya cuba mengawal keadaan apabila pihak pengurusan Jerudong FC masuk ke dalam padang selepas jaringan kedua Najip FC pada minit ke-66.

Najip FC mula mengawal bahagian tengah menggunakan kedua-dua sayapnya untuk menerobos kawasan Jerudong, sehingga dihadiahkan sepakan percuma di sayap kanannya, dengan Abang Norsillmy Abang Haji Md Taha berjaya menanduk bola masuk ke gawang Jerudong bagi merapatkan kedudukan kepada 1-2.

Pada minit ke-66, ketua Najip FC Md Karimmurrizal Kasmi menanduk bola masuk dari hantaran silang rakannya di sayap kanan untuk menyamakan kedudukan 2-2, namun gol itu mencetuskan kontroversi menyebabkan pihak pengurusan dan pemain Jerudong hilang sabar ke atas pengadil.

Sebelum gol kedua Najip, penyerang Jerudong jatuh di dalam kotak Najip FC selepas bersaing mendapatkan bola dengan penjaga gol Najip FC Abdul Hafiz, yang setelah mendapatkan bola menendangnya ke atas, sekali gus membuka peluang kepada Najip FC membuat serangan balas pantas sehingga menghasilkan gol, tetapi penyerang Jerudong terbabit masih terbaring kesakitan.

Keputusan pengadil tidak memberikan sepakan penalti menyebabkan keadaan kecoh dengan ketua pasukan Jerudong FC Hanafizul Helmi Hanafiah menolak pengadil sehingga dilayangkan kad merah.

Permainan disambung semula dengan Jerudong FC terpaksa bermain dengan sembilan pemain, namun semangat enggan mengaku kalah terserlah apabila gagal dibolosi sehingga selesai dengan perkongsian satu mata. Keputusan itu sudah cukup melonjakkan Najip FC ke tangga kedua liga dengan 13 mata berbanding Indera SC yang juga mengumpul 13 mata selepas menang 2-0 ke atas MS PDB malam tadi.

No comments:

Post a Comment